Sunday, December 12, 2010

rachel corrie ?

siapakah agknye ye pemilik nme rachel corrie nie ? beliau merupakan salah seorng perempuan yang telah menentang israel swaktu di palestin . nme penuh beliau ialah rachel aliene corrie .telah terbunuh di palestin pada tahun 2003 akibat serangan kejam tentera Zionis menggunakan jentolak sewaktu beliau ingin mempertahankan kediaman rakyat Palestin yang mahu dirobohkan oleh tentera Israel. x silap den , jentolak yg telah digunakan oleh tentera zionis itu merupakan jentolak buatan amerika syarikat . lihatlah berapa tragiknye apabila brg buatan negara telah meragut nyawa warganegara mereka sndiri .
nie die rachel corrie .
masihkah anda ingt pada kapal MV RACHEL CORRIE ? MV Rachel Corrie merupakan kapal laut yang dimiliki dan dikendalikan oleh Gerakan Pembebasan Gaza untuk rakyat palestin . Awalnya disebut MV Linda . MV Rachel Corrie mendapat namanya sempena nama seorang aktivis amerika syarikat yang bernama Rachel Corrie . kapal ini juga merupakan salah satu kapal yg hampir ditawan oleh israel swaktu misi bantuan ke gaza . kalau x silap laa . jadi smpai disini sahaja mengenai kisah rachel corrie . hanye mahu mmberi kesedaran dan peringatan untk diri sye sndiri dan untk anda yg telah mmbaca :) selamat malam korang .

ps : hari nie topik kite hanye psl israel dan palestin . sedikit teruja sbb hari tu ade msuk paper psl rachel corrie nie . tu yg dpt idea :) 

No comments:

Post a Comment

drop by puteri nurqamarina <3